måndag 15 juni 2009

Upptagen, men har resulatat!

Att misslyckas med att grodda cashew är inte skoj. Cashewexperimentet med Biofoods nötter gick åt skogen med svart och vitt mögel på den koppen som stod i rumstemperatur. Den koppen med cashew som stod i kylskåpet mögla inte, men det hända absoluta inge-tinga.

Jag blev så frustrerad att jag köpte några olika märken som jag hitta på ICA:

Icas egna, ofc!

Exotic - Parrots

Saltå KvarnsGo Green
[www.låtsasattdetfinnsenbildhärförjagglömdetaenbild.nu]

Med dessa ska jag sätta igång ett nytt experiment. Utföra det hela som med Biofoods cashew med sköljningar 1-2 gånger per dag och en i kylen och en i rumstemperatur.

Det känns som ett Mission Impossible men håll era hjärtan högt och testa att stå ståtligt som jag gör på bilden här till höger. Modet ökar och en dag, skall vi allt se till att vi får våra råa cashewnötter att mumsa på.



1 kommentar:

  1. Känn dig inte uppgiven. Det är ganska naturligt att du har misslyckats att grodda cashewnötter. Orsaken är att även de så kallade råa cashewnötterna har oftast gått igenom en upphettningsprocess. Skalet på cashewfröna innehåller gifter som man tar bort genom upphettning. Om man inte upphettar de blir processen att skala fröna hälsovådlig och det kan finnas kvar gifter på fröna när man ska äta de.

    När jag bodde i Brasilien passade jag på att gro några cashewfrön, efter att ha ätit frukterna. Var tredje frö grodde och jag fick till slut en liten cashewväxt. Men det var från råa, oskalade cashewnötter.

    Kul blogg förresten. :)

    SvaraRadera