tisdag 19 maj 2009

Funderingar om hemskola

Hemskoletankar om min dotter : (hon är 2,5 år och man kan ansöka när hon blivit 6 år):

Min far: Men hur blir det med sociala?
Jag: Det är faktiskt så att man har sett barn som fått hemskola får en större och mera framåt social kompetens än barn som går i allmän skola. De är oftast inte rädda för att ta kontakt med främmande och har många vänner från olika (sport)aktiviteter.

Min mor: Ja, det blir ju det sociala som blir lidande...
Jag: I och med att jag/vi kan resa mera till andra platser och uppleva andra kulturer får min dotter en större förståelse för andra människor och hur deras sociala systemet fungerar, redan från barnsben.

Om man tänker efter:

Kommunal skola:
30 elever (2-3 stökiga barn i genomsnitt)
1 lärare

Onyttig kemikaliemat Skolmaten (http://lt.nu/nyheter/1.106274 och sjukhus http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2869511.svd mat, knappt någon skillnad) som gör att barnen blir trötta och griniga på eftermiddagen. Många lärare har märkt detta och har därför lagt upp sitt schema med viktiga lektioner på förmiddagen och mindre viktiga lektioner på eftermiddagen.

Hemskola:
1 elev
1 lärare

Nyttig high-raw grönsak- och fruktmat som gör att man är pigg hela dagen.

_________________
Den enda saken som hindrar mig från att lära mig något - är min utbildning.
--- Albert Einstein

Jag tror även att Einstein kom på att det var en rolig lek att forska om universum, istället för att att studera i skolorna m.m.

Bara en liten fundering.

2 kommentarer:

  1. Jag önskar jag hade fått gått i hemskola. Vore roligt utifall levande förda kunde bli ett alternativ i skolan. Precis som glutenfritt och vegetarisk kost är i dag.

    SvaraRadera
  2. Tycker också hemskola verkar vara ett jättebra alternativ, bara man är aktiv på något annat sätt så att man får kompisar : )
    Jag tror att man via hemskolning lär sig såååå mycket mer än vad man gör i en skola så som den ser ut nu i sverige... kaos för hela slanten.
    Se bara till att få en bra lärare! : )
    I USA och i england är det mer vanligt med hemskolning än här...

    SvaraRadera